سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

مقایسه ی تحصیل در کشور اتریش و سوئد

مقایسه ی تحصیل در کشور اتریش و سوئد

اتریش یکی از کشورهای اروپای غربی است .پایتخت آن وین است این کشور از شمال با آلمان و جمهوری چک از شرق با اسلواکی و مجارستان از جنوب با ایتالیا و اسلوونی و از غرب با سوییس و لیختنشتاین هم مرز است .

تحصیلات‌ دانشگاهی‌ شامل‌ دو دوره‌ عمومی‌ و تخصصی‌ است. در پایان‌ دوره‌ عمومی‌ امتحانات‌ برگزار می‌شوند ولی‌ مدرکی‌ صادر نمی‌شود. همه‌ دانشگاه‌های‌ اتریش‌ دولتی‌ هستند و بودجه‌ آنها را دولت‌ تأمین‌ می‌کند و دانشجو ملزم‌ به‌ پرداخت‌ شهریه‌ نیست. در سال‌ 1993 میلادی‌ مجلس‌ اتریش‌ تاسیس مدارس‌ عالی‌ فنی (مشابه نظام‌ آموزشی‌ آلمان) را تصویب‌ کرد. هدف‌ از تاسیس‌ مدارس‌ عالی‌ فنی، کوتاه‌ کردن‌ دوره‌ تحصیل‌ و راهیابی‌ سریع‌تر دانش‌آموختگان‌ به‌ بازار کار است. از سال‌ 1994 میلادی‌ تا کنون‌ بیش‌ از 40 مدرسه‌ عالی‌ فنی‌ مجوز تاسیس‌ گرفته‌اند که‌ در رشته‌های‌ مختلف‌ دوره‌های‌ چهار ساله‌ برگزار می‌کنند. تفاوت‌ مدارس‌ عالی‌ فنی‌ با دانشگاه‌ها در کاربردی‌ و حرفه‌ای‌ بودن‌ تحصیلات‌ است. در پایان‌ دوره‌ها دانشجو باید یک‌ دوره‌ شش‌ ماه‌ تا یک‌ ساله‌ را در مراکز گوناگون، به‌ کارآموزی‌ بپردازد. شرط‌ ورود به‌ مدارس‌ عالی‌ فنی، همان‌ شرط‌ ورود به‌ دانشگاه‌هاست‌ و در مواردی‌ مدارک‌ حرفه‌ای‌ نیز مورد توجه‌ قرار می‌گیرند. زمانی‌ که‌ تعداد متقاضیان‌ بیشتر از گنجایش‌ دانشگاه‌ باشد، امتحان‌ ورودی‌ برگزار می‌شود.

در سیستم دانشگاه شروع ترم اول(زمستان) ابتدای ماه اکتبر و شروع ترم دوم (تابستان) ابتدای ماه مارچ و پایان آن اواخر ژوئن می باشد. مدارس عالی فنی همزمان با مدارس ابتدای سپتامبر برای ترم زمستان و ابتدای فوریه برای ترم تابستان آغاز میشود و آخر ژوئن به پایان می رسند.
غیر از تفاوت در شروع و پایان ترمهای دانشگاهی , در سیستم دانشگاه دانشجو مجاز به 3  بار شرکت در زمانهای تعیین شده برای هر درس می باشد. این زمانها معمولا 3  الی چهار بار در ترم اعلام می شوند. انجام هر امتحان بدون شرکت در کلاسها ( به شرط نداشتن کار عملی ) و در هر موقع از ترم از نظر دانشگاه بلا مانع است. در مدارس عالی فنی قبول نشدن در امتحان و نیز در امتحان جبرانی آن به معنای خواندن دوباره آن ترم به طور کامل می باشد. مدارس عالی فنی فشرده تر است و یک دانشگاه علمی کاربردی است.

زبان

اکثر دانشگاه های اتریش رشته ها را به زبان آلمانی برگزار می کنند و رشته های به زبان انگلیسی محدود هستند. شما برای ورود به دانشگاه نیاز به گذراندن دوره زبان آلمانی دارید. شما می توانید این دوره را در ایران نیز بگذرانید. تا به این صورت هم در زمان هم در هزینه های خود صرفه جویی کنید .

مدارک لازم جهت اخذ پذیرش دانشگاه

در ابتدا باید توجه داشته باشید که مهلت تقاضانامه تحصیلی برای ترم زمستانی اول سپتامبر و برای ترم تابستانی اول فوریه است و تمامی مدارک مورد نیاز باید تا این تاریخ به دانشگاه رسیده باشد. این تاریخ ها غیرقابل تمدید هستند. با توجه به اینکه مراحل بررسی پرونده های داوطلبان به زمان زیادی احتیاج دارد، توصیه می شود که داوطلبان مدارک خود را هر چه زودتر به دانشگاه ارائه کنند. رشته های تحصیلی ای که احتیاج به آزمون ورودی دارند (دانشگاه های پزشکی، دانشگاه و دانشکده های هنر): مهلت تقاضای شرکت در آزمون ورودی برخی رشته ها تا 6 ماه پیش از آغاز ترم تحصیلی می باشد. پس بسیار مهم است که داوطلب در فرصت کافی به آماده کردن مدارک مورد نیاز اقدام کند.

مهمترین شرط در گرفتن پذیرش از دانشگاه های اتریش قبولی در همان رشته در یکی از دانشگاه های ایران و داشتن گواهی اشتغال به تحصیل است. این مسئله اصلی ترین شرط برای گرفتن پذیرش است. در واقع دانشگاه های اتریش قبولی در کنکور ایران را به منزله امتیاز اصلی دادن پذیرش تحصیلی می دانند و پس از آن معدل و نمرات شخص مورد بررسی قرار می گیرد. نداشتن گواهی اشتغال به تحصیل در ترم جاری در رشته مورد درخواست در ایران به منزله نگرفتن پذیرش می باشد. معمولا بین 4  هفته تا 6  هفته طول می کشد تا دانشگاه پس از دریافت مدارک نتیجه را با پست ارسال کنند.

در مورد رشته های هنر, قبولی در آزمون عملی ورودی نیاز است. و تا قبل از شرکت در آزمون هیچ پذیرشی ( اعم از رسمی و غیر رسمی) به دانشجو داده نمیشود. حضور فرد در آزمون الزامی است ( فرستادن نمونه کار کافی نمیباشد).تاریخ برگزاری آزمونهای عملی هر ترم در وب سایت دانشگاه اعلام میشود. برای ورود به اتریش جهت شرکت در آزمون ورودی نیاز به دعوتنامه نمی باشد. فقط کافی است برگ داوطلبان شرکت در آزمون ورودی را پر کرده برای دانشگاه ارسال نمایید. برگ تایید دانشگاه دال بر شرکت شما در آزمون ورودی که همراه با تاریخ برگذاری آزمون است برای شما حکم دعوتنامه را دارد و سفارت اتریش در ایران به علاوه این برگه به شما ویزای ورود جهت شرکت در آزمون ورودی را ابلاغ می نماید.

همچنین سوئد کشوری است در شمال اروپا در شبهه جزیره اسکاندیناوی ،از غرب با کشور نروژ از شمال شرق با کشور فنلاند،از شرق با خلیج بوتینیا،از جنوب شرقی با دریای بالتیک و از جنوب غربی با کشور دانمارک همسایه است.

نام این کشور از نام ان در زبان فرانسوی گرفته شده است پایتخت این کشور شهر استکهلم میباشد.سوئد کشور باریکی به درازای 1600 کیلومتر  است.مساحت سوئد 2 برابر بریتانیای کبیر و یک هفتم هند است .

کشور سوئد جزوکشورهایی است که همواره مورد توجه متقاضیان ایرانی اخذ کشورهای اروپا بوده است .چرا که عده زیادی از ایرانیان در سالهای بین 2000 تا 2010 نائل به اخذ اقامت تحصیلی،کاری و پناهندگی حتی سرمایه گذاری در کشور سوئد گردیده اند .مانند چند کشور اروپایی دیگر نظیرهلند و دانمارک شامل تغییرات بسزایی شده است.مهم ترین این تغییرات باز نگری در قوانین در سال 2011 قوانین نظام آموزشی و مخارج تحصیلات در کشور سوئد میباشد .

از این تاریخ به بعد تحصیل در دانشگاههای کشور سوئد مستلزم پرداخت هزینه هایی که تقریبا معادل 10 تا 12 هزار یورو میباشد گردیده اند ولی کماکان تحصیلات در کشور سوئد مورد استقبال دانشجویان خارجی و به خصوص دانشجویان ایرانی علاقمند به به اخذ اقامت سوئد قرار دارد.

چرا که این کشور از جمله کشورهای پیش رو در صنایعی نظیرمهندسی،کامپیوتر،پزشکی و بسیاری دیگر از رشته ها می باشد و این حقیقت کشور سوئد به شیوه تحصیل در سوئد می باشد که میتواند سبب اخذ اقامت سوئد شود .

کشور سوئد دارای برترین دانشگاهها در کل اروپا می باشد .شما میتوانید جهت زندگی در اروپا با تحصیل در سوئد که همواره یکی از پر تقاضا ترین مراکز تحصیل در میان دانشجویان  بین المللی بوده است ،شروع کنید .

تحصیل در سوئد نظیرسایر کشورهای اروپایی در دوره لیسانس،فوق لیسانس و دکترا ممکن می باشد ،لیکن در عدوره لیسانس در دانشگاههای دولتی این کشور،آموزش عموما به زبان سوئدی می باشد .در نتیجه اشخاص جهت تحصیل در این مقطع  تسلط داشته باشند اما از مقطع لیسانس به بالا اغلب رشته ها در دانشگاههای سوئد به صورت  زبان انگلیسی نیز آموزش داده می شوند.در نهایت جهت ورود به این مقاطع داشتن مدرک زبان انگلیسی همچون ایلتس حداقل الزامی می باشد .

هم چنین دوره های تحصیلی در سوئد همچون سایر کشورهای اروپایی می باشد در نتیجطول دوره لیسانس 4سال فوق لیسانس 2 سال و دکترا بین 4 تا 5 سال میباشد.



[ جمعه 94/2/18 ] [ 4:34 عصر ] [ jastinwatson ]

نظر

مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه